UCHWAŁA NR LXXVI/1152/V/2010
RADY MIASTA POZNANIA
z dnia 31 sierpnia 2010r.
w sprawie |
uchwalenia statutu Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole. |
Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, poz., Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675) art. 39 ust. 1 Statutu Miasta Poznania (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2003 r. Nr 54, poz. 1014, z 2004 r. Nr 187, poz. 4329, z 2010 r. Nr 95, poz. 1820), uchwala się, co następuje:
Statut Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole
Dział I
Postanowienia ogólne
Osiedle Antoninek-Zieliniec-Kobylepole jest jednostką pomocniczą Miasta Poznania, utworzoną na mocy art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i Statutu Miasta Poznania.
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
1) „Mieście” – należy przez to rozumieć Miasto Poznań;
2) „Osiedlu” – należy przez to rozumieć Osiedle Antoninek-Zieliniec-Kobylepole;
3) „Radzie” – należy przez to rozumieć Radę Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole;
4) „Zarządzie” – należy przez to rozumieć Zarząd Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole;
5) „Przewodniczącym Rady” – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole;
6) „Przewodniczącym Zarządu” – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zarządu Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole;
7) „organach Osiedla” – należy przez to rozumieć Radę i Zarząd Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole;
8) „radnych” – należy przez to rozumieć członków Rady Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole;
9) „Statucie” – należy przez to rozumieć Statut Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole;
10) „Ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami);
11) „Statucie Miasta” – należy przez to rozumieć Statut Miasta Poznania;
12) „Radzie Miasta” – należy przez to rozumieć Radę Miasta Poznania;
13) „Prezydencie” – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Poznania;
14) „Urzędzie” – należy przez to rozumieć Urząd Miasta Poznania;
15) „Przewodniczącym Rady Miasta” – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miasta Poznania;
16) „jednostkach organizacyjnych Miasta” – należy przez to rozumieć jednostki i zakłady budżetowe Miasta;
17) „organach Miasta” – należy przez to rozumieć Radę i Prezydenta Miasta Poznania.
Mieszkańcy Osiedla tworzą osiedlową wspólnotę osób zamieszkałych na jego terenie.
Osiedle nie posiada osobowości prawnej.
Zakres działania oraz samodzielności Osiedla określają przepisy powszechnie obowiazującego prawa, Statut Miasta i niniejszy Statut.
Podstawowym celem Osiedla jest pomoc organom Miasta w realizacji zadań wynikających z ustaw i Statutu Miasta, a związanych z zaspokajaniem potrzeb mieszkańców Osiedla.
Dział II
Nazwa i obszar Osiedla
- Osiedle nosi nazwę „Osiedle Antoninek-Zieliniec-Kobylepole”.
- Obszar Osiedla został przedstawiony w załączniku Nr 1 do uchwały.
Dział III
Zakres zadań przekazanych Osiedlu oraz sposób ich realizacji
Do zadań Osiedla należą działania dotyczące obszaru Osiedla w zakresie:
1) tworzenia więzi lokalnych;
2) funkcjonowania i rozwoju infrastruktury technicznej;
3) lokalnych dróg, chodników i parkingów;
4) oświaty, kultury, sportu, rekreacji;
5) ładu przestrzennego;
6) porządku i bezpieczeństwa;
7) stanu środowiska, skwerów, zieleńców, parków;
8) dbałości o mienie Miasta;
9) usług świadczonych przez jednostki organizacyjne Miasta.
- Osiedle realizuje zadania w szczególności poprzez:
1) wnioskowanie o ujęcie w budżecie Miasta zadań dotyczących obszaru Osiedla;
2) ustalanie planu wydatków, z uwzględnieniem środków na utrzymanie zrealizowanych inwestycji i przedsięwzięć, oraz określanie sposobu wydatkowania środków wydzielonych w budżecie Miasta na realizację zadań Osiedla;
3) ustalanie listy zadań w formie uchwały Rady w dziedzinach, o których mowa w § 10;
4) zarządzanie mieniem komunalnym przekazanym Osiedlu do zarządzania i korzystania;
5) występowanie do Rady Miasta i Prezydenta z wnioskami i opiniami dotyczącymi realizacji zadań Miasta na obszarze Osiedla;
6) zgłaszanie właściwym organom Miasta kandydatów – przedstawicieli Osiedla, na członków lub obserwatorów do następujących komisji:
- a) konkursowych dla wyboru dyrektorów miejskich placówek działających na obszarze Osiedla (przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów),
- b) odbiorów robót w zakresie zadań zlecanych i finansowanych przez Miasto, realizowanych na obszarze Osiedla ze środków ujętych w planie wydatków Osiedla, a także realizowanych w zakresie zadań, o których mowa w § 10;
- c) powołanych przez organy Miasta w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym dotyczących Osiedla;
7) opiniowanie:
- a) projektów inwestycji i przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Miasta dotyczących obszaru Osiedla,
- b) działań dotyczących porządku i bezpieczeństwa publicznego na obszarze Osiedla,
- c) projektów przebiegu linii komunikacyjnych, lokalizacji przystanków i rozkładów jazdy komunikacji zbiorowej na obszarze Osiedla,
- d) projektów uchwał Rady Miasta w sprawach nadania nazw powstających ulic i placów na obszarze Osiedla lub zmiany nazw istniejących ulic i placów,
- e) projektów zasad przeznaczania wolnych lokali użytkowych będących własnością Miasta na terenie Osiedla,
- f) projektów zmiany przeznaczenia miejskich obiektów oświatowych, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, sportu i rekreacji położonych na obszarze Osiedla,
- g) zamiarów zbycia nieruchomości gruntowych oraz lokali użytkowych usytuowanych na obszarze Osiedla, będących własnością Miasta,
- h) koncepcji projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszaru Osiedla;
8) opiniowanie na wniosek jednostek organizacyjnych Miasta sposobu i trybu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej na obszarze Osiedla;
9) wydawanie opinii w sprawach przekazanych przez Radę Miasta, Prezydenta i jednostki organizacyjne Miasta;
10) zgłaszanie propozycji i uwag do projektu dokumentacji technicznej opisującej przedmiot zamówienia na wykonanie zadań zlecanych przez Miasto ze środków ujętych w planie wydatków Osiedla;
11) wnioskowanie do organów Miasta o wywołanie lub zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na terenie Osiedla oraz o dokonanie zmiany w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta w części dotyczącej obszaru Osiedla;
12) występowanie do właściwej jednostki organizacyjnej Urzędu Miasta o udzielenie informacji, na zasadach i w trybie określonym w ustawie o dostępie do informacji publicznej, o prowadzonych postępowaniach administracyjnych z dziedziny ładu przestrzennego na obszarze Osiedla;
13) współorganizowanie i wspieranie inicjatyw mieszkańców Osiedla zmierzających do poprawy warunków ich życia;
14) współdziałanie z organizacjami społecznymi, zawodowymi, stowarzyszeniami, spółdzielniami i innymi podmiotami w zakresie dotyczącym realizacji zadań Osiedla.
- Szczegółowe zasady i tryb zasięgania opinii Osiedli oraz wyznaczania przedstawiciela Osiedla do komisji, o których mowa w ust. 1 pkt 6, jak i zakres uprawnień tego przedstawiciela, wynikają z przepisów prawa.
- W zakresie zasięgania opinii Osiedla przez organy i jednostki organizacyjne Miasta, zastosowanie mają odpowiednie postanowienia Statutu Miasta.
- Rada po rozeznaniu potrzeb Osiedla oraz uwzględniając możliwości realizacyjne, ustala w uzgodnieniu z właściwą jednostką organizacyjną Miasta listy zadań, wskazując kolejność (hierarchię) ich realizacji w następujących dziedzinach (zadania powierzone):
1) prace remontowe w miejskich gimnazjach, szkołach podstawowych i przedszkolach;
2) prace remontowe miejskich chodników oraz dróg wewnętrznych (utwardzonych i nieutwardzonych) i gminnych – z wyłączeniem dróg gminnych należących do podstawowego układu komunikacyjnego Miasta;
3) konserwacja miejskich zieleńców wraz z małą architekturą.
- Szczegółowe zasady ustalania środków przypisanych Osiedlu na zadania, o których mowa w ust.1, oraz procedury planowania, realizacji i kontroli ich wykonania określają odrębne przepisy.
- Zadania z listy zadań są realizowane w miarę posiadanych środków w następnym roku budżetowym przez właściwe jednostki organizacyjne Miasta.
Dział IV
Zarządzanie mieniem i gospodarka finansowa Osiedla
- Na wniosek Rady, Osiedlu może zostać przekazane do zarządzania i korzystania mienie komunalne niezbędne do realizacji jego zadań.
- Przekazanie mienia następuje w drodze zarządzenia Prezydenta.
- Osiedle decyduje o sposobie wykorzystania mienia w ramach zwykłego zarządu, w zakresie ustalonym zarządzeniem Prezydenta przekazującym mienie Osiedlu.
- W zakresie zwykłego zarządu Osiedle w szczególności:
1) utrzymuje mienie w stanie niepogorszonym, dokonując niezbędnych konserwacji, napraw czy remontów;
2) prowadzi bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia;
3) korzysta z mienia zgodnie z przeznaczeniem;
4) może uzyskiwać dochody z mienia w zakresie ustalonym dla danego mienia przez właściwe organy Miasta, z tym, że dochody te są dochodami Miasta i mogą zwiększać plan wydatków Osiedla.
- Oświadczenia woli w imieniu Miasta, w zakresie zarządu mieniem przekazanym Osiedlu, składają łącznie członek Zarządu i Prezydent lub osoba przez niego upoważniona, chyba że Prezydent upoważni Przewodniczącego Zarządu do jednoosobowego składania oświadczeń woli.
- Osiedle nie tworzy własnego budżetu, zaplanowane zadania realizuje w ramach budżetu Miasta w oparciu o środki ujęte w planie wydatków Osiedla.
- Szczegółowe zasady ustalania środków budżetowych dla Osiedla oraz ich wydatkowania określają odrębne przepisy.
Dział V
Zasady i tryb wyborów organów Osiedla
Rozdział 1
Organy Osiedla
Organami Osiedla są:
1) Rada Osiedla;
2) Zarząd Osiedla.
Rozdział 2
Zasady i tryb wyboru Rady
- Rada wybierana jest przez mieszkańców Osiedla w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym.
- Zasady i tryb wyboru Rady określa załącznik Nr 2 do uchwały.
- Kadencja Rady trwa 4 lata od dnia wyborów, z zastrzeżeniem wyjątków zawartych w niniejszym Statucie.
Rozdział 3
Zasady i tryb wyboru i odwoływania Zarządu
Wyboru Zarządu, w tym Przewodniczącego Zarządu, dokonuje Rada.
- Rada wybiera Zarząd, w liczbie od 3 do 7 osób, spośród radnych lub spoza jej składu – w ciągu 3 miesięcy od daty sesji inauguracyjnej nowo wybranej Rady.
- Rada w odrębnej uchwale ustala liczbę zastępców Przewodniczącego i członków Zarządu, z uwzględnieniem liczby wynikającej z ust. 1.
- W przypadku niedokonania wyboru Zarządu w terminie określonym w ust. 1, Rada Miasta z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezydenta może rozwiązać Radę.
- Rada wybiera Przewodniczącego Zarządu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Na wniosek Przewodniczącego Zarządu, Rada wybiera zastępcę lub zastępców Przewodniczącego Zarządu oraz pozostałych członków Zarządu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Rada może odwołać Zarząd na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej.
- Rada może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Rada może odwołać Przewodniczącego Zarządu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym, na zasadach i w trybie określonym w § 17.
- Odwołanie Przewodniczącego Zarządu albo złożenie przez niego rezygnacji jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.
- Rada może na pisemny wniosek Przewodniczącego Zarządu odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub Przewodniczącego Zarządu nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu przewidzianego w § 18 ust. 1.
- W razie odwołania Zarządu z przyczyn, o których mowa w § 17 i 18, Rada wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy Zarząd na zasadach określonych w § 16.
- Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
- W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.
- Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym uchwała powinna być podjęta.
- W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu, Przewodniczący Zarządu obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.
- Po upływie kadencji Rady, Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
- Zarząd zobowiązany jest w wyznaczonym terminie sporządzić i złożyć Prezydentowi oraz nowo wybranej Radzie pisemną informację w zakresie działań podjętych po upływie kadencji Rady oraz stanu powierzonego mienia.
- Zarząd protokołem zdawczo-odbiorczym przekazuje nowemu Zarządowi mienie znajdujące się na stanie Osiedla.
Dział VI
Organizacja i zadania organów Osiedla
Rozdział 1
Organizacja i zadania Rady
Rada jest organem uchwałodawczym Osiedla.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miasta w ciągu 30 dni od dnia stwierdzenia ważności wyborów do Rady.
- Do czasu wyboru przewodniczącego Rady, sesję inauguracyjną Rady prowadzi Przewodniczący Rady Miasta lub wyznaczony przez niego radny Rady Miasta Poznania.
- Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: Ślubuję uroczyście jako radny Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole pracować dla dobra i pomyślności Osiedla i Miasta Poznania, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami Osiedla i jego mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań Osiedla.
- Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”.
- Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
- Rada obraduje podczas sesji zwoływanych przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy pozostające w zakresie jej działania.
- Przewodniczący Rady zwołuje również sesję Rady w ciągu 14 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku i załączonego do niego proponowanego porządku obrad, podpisanego przez 1/3 ustawowego składu Rady lub na wniosek Przewodniczącego Zarządu.
- Szczegółowy tryb pracy Rady i jej komisji Rada może określić w odrębnym regulaminie.
- Rada wypowiada się i podejmuje rozstrzygnięcia poprzez uchwały.
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
- Uchwała winna zawierać:
1) numer, datę uchwalenia, tytuł;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia uchwały;
4) określenie wykonawcy postanowień uchwały;
5) termin wejścia w życie postanowień uchwały;
6) podpis Przewodniczącego obrad.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz jednego lub dwóch wiceprzewodniczących Rady – bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie należy łączyć z funkcją członka Zarządu.
- Odwołanie Przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczących Rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w trybie określonym w ust. 1.
- W przypadku złożenia rezygnacji z funkcji Przewodniczącego Rady lub wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
- Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 4, w ciągu 1 miesiąca od złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego Rady lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
- W przypadku złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady, ich odwołania lub zaistnienia innych sytuacji uniemożliwiających zwołanie sesji, sesję Rady zwołuje, na wniosek Zarządu lub 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący Rady Miasta, wskazując osobę do przewodniczenia obradom do czasu wyboru nowego Przewodniczącego Rady.
- Przewodniczący Rady:
1) organizuje pracę Rady;
2) zwołuje sesje Rady;
3) proponuje porządek obrad sesji Rady;
4) przewodniczy obradom Rady;
5) w imieniu Rady pełni funkcje reprezentacyjne.
- Przewodniczący Rady wykonuje swoje obowiązki przy pomocy wiceprzewodniczących Rady, wyznaczając kolejność pełnienia przez nich swoich funkcji na wypadek swojej nieobecności lub niezdolności do pełnienia obowiązków.
- Do zadań Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Osiedla.
- Wykonując swoje statutowe zadania, Rada dba o zrównoważony rozwój całego obszaru Osiedla. Daje temu wyraz między innymi przy ustalaniu planu wydatków.
- Do wyłącznej kompetencji Rady należy:
1) wybór i odwoływanie Zarządu;
2) uchwalanie planu wydatków Osiedla i propozycji do projektu budżetu Miasta;
3) rozpatrywanie sprawozdań rocznych z wykonania planu wydatków;
4) występowanie z wnioskami o przekazanie składników mienia komunalnego do zarządzania i korzystania;
5) powoływanie stałych i doraźnych komisji Rady oraz ustalanie ich składu i zakresu działania;
6) kontrolowanie Zarządu;
7) ustalanie zadań, o których mowa w § 10.
- Rada może powołać ze swego grona stałe komisje problemowe oraz w miarę potrzeby komisje doraźne, dla wykonywania zadań Osiedla, określając przedmiot i zakres ich działania.
- Komisje podlegają Radzie i składają jej sprawozdania ze swojej działalności.
Rada co najmniej raz w roku informuje mieszkańców Osiedla o swojej działalności na zebraniach z mieszkańcami lub przez publiczne upowszechnianie sprawozdania z działalności Rady.
- Z przebiegu sesji sporządza się protokół. Przebieg sesji można rejestrować na nośniku informacji, przechowywanym przez okres 5 lat. Części tajne obrad rejestruje się oddzielnie.
- W protokole odzwierciedla się rzeczywisty przebieg obrad, a w szczególności podaje się:
1) datę i miejsce odbywania obrad, numer sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia, nazwisko przewodniczącego i protokolanta obrad;
2) stwierdzenie prawomocności obrad;
3) listę obecnych radnych;
4) porządek obrad;
5) przebieg obrad – istotną treść wystąpień, zgłaszane wnioski, podjęte uchwały, opinie, zgłaszane oświadczenia oraz inne dokumenty i materiały złożone do protokołu;
6) przebieg głosowania z wyszczególnieniem jego wyników;
7) teksty podjętych uchwał i stanowisk;
8) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
- Protokół sesji, podpisany przez przewodniczącego oraz protokolanta, wykładany jest do wiadomości radnych w siedzibie Osiedla, nie później niż 30 dni po zakończeniu sesji.
- Radni oraz inne osoby obecne na sesji, które zabierały głos podczas obrad, mogą w ciągu 30 dni po wyłożeniu protokołu zgłaszać pisemne poprawki i uzupełnienia do treści protokołu. Jeżeli sesja była nagrywana, osobom tym udostępnia się nagrania przebiegu obrad w celu sprawdzenia zgodności zapisów w protokole z przebiegiem obrad.
- O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący obradom. Przewodniczący informuje Radę o dokonanych poprawkach i uzupełnieniach.
- Od decyzji Przewodniczącego, dotyczącej uwzględnienia poprawek i uzupełnień, przysługuje odwołanie do Rady w terminie 30 dni od dnia przekazania informacji, o której mowa w ust. 5.
Rozdział 2
Zadania i organizacja Zarządu
- Zarząd jest organem wykonawczym Osiedla.
- Zarząd realizuje bieżące zadania Osiedla.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady;
2) wykonywanie uchwał Rady;
3) przygotowywanie projektu planu wydatków Osiedla;
4) realizacja uchwalonego planu wydatków Osiedla;
5) zarządzanie mieniem przekazanym Osiedlu;
6) zapewnienie obiegu informacji między organami Osiedla a mieszkańcami;
7) przedstawianie bieżącej informacji z prac Zarządu w okresie między sesjami Rady;
8) przygotowywanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu za dany rok oraz przedkładanie ich Radzie i Prezydentowi nie później niż do końca lutego.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący Zarządu w miarę potrzeb lub na pisemny wniosek co najmniej 2 członków Zarządu, w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
- Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół odzwierciedlający przebieg posiedzenia i podjęte ustalenia. Do protokołu dołącza się listę obecności, podjęte uchwały i przygotowane projekty uchwał oraz inne istotne materiały.
- Przewodniczący Zarządu organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami Osiedla i reprezentuje je na zewnątrz.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego Zarządu jego obowiązki wykonuje wskazany przez niego zastępca.
- Rada może upoważnić Zarząd do wydawania opinii i rozpatrywania spraw należących do jej kompetencji z wyłączeniem określonych w § 28 ust. 3.
- O wydanych opiniach i rozpatrywanych sprawach Zarząd informuje Radę na najbliższej sesji.
- Zarząd zarządza mieniem komunalnym przekazanym odrębnym zarządzeniem Prezydenta.
- Uprawnienia i obowiązki Zarządu w stosunku do przekazanego mienia określane są w zarządzeniu przekazującym mienie komunalne.
Dział VII
Zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów miasta nad organami Osiedla
Nadzór nad działalnością Osiedla sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
- Rada Miasta i Prezydent sprawują nadzór nad działalnością organów Osiedla.
- Prezydent kontroluje gospodarkę finansową Osiedla.
- Rada Miasta i Prezydent mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji oraz funkcjonowania Osiedla. Radni Miasta, Prezydent, jego zastępcy, Sekretarz Miasta i Skarbnik Miasta mogą uczestniczyć w posiedzeniach organów Osiedla.
- Czynności, o których mowa w ust. 3, Rada Miasta może realizować poprzez Komisję Rewizyjną lub inną komisję Rady Miasta, a Prezydent przez pracowników Urzędu.
- Przewodniczący Zarządu obowiązany jest do przedłożenia Prezydentowi uchwał organów Osiedla w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
- Prezydent w ciągu 45 dni od dnia dostarczenia może w drodze zarządzenia uchylić niezgodną z prawem uchwałę organu Osiedla.
- Organowi Osiedla, którego uchwała została uchylona, przysługuje prawo odwołania do Rady Miasta w terminie 30 dni od daty otrzymania zarządzenia Prezydenta. Rozstrzygnięcie Rady Miasta jest ostateczne.
- W przypadku nieistotnych uchybień prawnych, Prezydent wskazuje, że uchwała Rady lub Zarządu została wydana z naruszeniem prawa.
Prezydent może wstrzymać wykonanie uchwały organu Osiedla niezgodnej z prawem lub nieodpowiadającej wymogom celowości, rzetelności oraz gospodarności, wskazując zaistniałe uchybienia oraz termin załatwienia sprawy.
- W razie powtarzającego się naruszenia prawa przez Radę, Rada Miasta z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezydenta może w drodze uchwały rozwiązać Radę.
- Jeżeli powtarzającego naruszenia prawa dopuszcza się Zarząd, Prezydent wzywa Radę do zastosowania niezbędnych środków, a jeżeli wezwanie nie odnosi skutku, występuje do Rady Miasta o rozwiązanie Rady.
- W przypadku powtarzającego się naruszenia prawa przez Radę i Zarząd stosuje się odpowiednio postanowienia ust. 1.
- Rada Miasta z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezydenta może wyznaczyć osobę, która do czasu wyborów nowych organów Osiedla będzie realizowała w ustalonym zakresie podjęte przez organy Osiedla zadania i zobowiązania.
Dział VIII
Postanowienia końcowe
- Funkcje w organach Osiedla pełnione są społecznie.
- W ramach posiadanych środków Rada może przyznać diety członkom organów osiedlowych oraz zwrot kosztów podróży z zachowaniem zasad określonych odrębną uchwałą Rady Miasta.
Połączenia, podziału, zmiany granic i nazwy oraz zniesienia Osiedla dokonuje Rada Miasta w trybie wynikającym ze Statutu Miasta.
- W Osiedlu mogą być powoływane jednostki niższego rzędu.
- Z wnioskiem do Rady Miasta o powołanie jednostki niższego rzędu występuje Rada lub mieszkańcy. Wniosek mieszkańców winien być zaopiniowany przez Radę.
- W uzasadnionych przypadkach z inicjatywą powołania jednostki niższego rzędu może wystąpić Rada Miasta, po zasięgnięciu opinii Rady.
- Jednostki niższego rzędu w Osiedlu powołuje Rada Miasta, określając ich obszar, nazwę, organy i zakres działania.
- Realizowanie wydatków na rzecz jednostki niższego rzędu może odbywać się jedynie w ramach przyjętego przez Osiedle i ujętego w budżecie Miasta planu wydatków Osiedla.
- Zniesienia rejonów dokonuje Rada Miasta z własnej inicjatywy, na wniosek Rady lub mieszkańców.
Zmiany w Statucie uchwala Rada Miasta z inicjatywy własnej, po zasięgnięciu opinii Rady lub na jej wniosek.
Obsługa administracyjna, finansowo-księgowa i prawna Osiedla wykonywana jest przez Urząd lub jednostkę organizacyjną Miasta wyznaczoną przez jego organy w odrębnych aktach. Obsługa ta nie dotyczy jednostek niższego rzędu.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają odpowiednio zastosowanie postanowienia ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz obowiązujący Statut Miasta.
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Poznania i organom Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole.
- Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
- Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem postanowień § 9 ust. 1 pkt 3 i § 10, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2012.
Przewodniczący Rady Miasta Poznania
(-) Grzegorz Ganowicz